EWANGELIE
NAJBLIŻSZYCH TYGODNI
II Niedziela Wielkiego Postu 03.03.1996r.
/Mt.17,1-9/
Kiedy patrzymy na siebie, swoje
życie i postępowanie, to gdzieś w głębi serca słyszymy głos:
"zmień się!" To głos naszego sumienia wzywa nas do przemiany
swojego życia, do nawrócenia. Wejdźmy więc razem z Chrystusem na górę
naszego przemienienia i zacznijmy od nowa pracę nad sobą. Niech światło
i tajemnica tej góry odnowi nasze serca, a dusze wzniesie ku miłującemu
Bogu.
III Niedziela Wielkiego Postu 10.03.1996r.
/J.4,5-42/
Nasze serca wypełnia radość,
kiedy możemy spotkać się i porozmawiać z kimś bliskim, z naszym
przyjacielem. Słuchamy go wtedy z przejęciem i bierzemy sobie do serca
jego słowa. Zapytajmy więc, dlaczego nie chcemy słuchać i otworzyć
naszych serc dla Chrystusa, który przemawia do nas przez Słowo Życia?
Może powinniśmy spojrzeć na ewangeliczną Samarytankę, która w
rozmowie z Chrystusem uczy nas dialogu z Bogiem.
IV Niedziela Wielkiego Postu 17.03.1996r.
/J.9,1-41/
Kiedy na ulicy widzimy człowieka
niewidomego z serca mu współczujemy, ponieważ przeraża nas jego
kalectwo i nieszczęście. Czasem nawet zadajemy sobie pytanie:
"Dlaczego tak jest?" Chrystus w dzisiejszej Ewangelii odpowiada
nam na to pytanie, kiedy wyjaśnia przyczynę istnienia cierpienia w świecie.
Cierpienie - mówi Chrystus - nie jest następstwem ludzkiego grzechu ani
kary Bożej, ale tajemnicą, w której objawiają się na człowieku
sprawy Boże.
V Niedziela Wielkiego Postu 24.03.1996r.
/J.11,1-45/
Wszystkich nas zadziwia
dzisiejsza Ewangelia, w której Jezus wskrzesza z martwych swego
przyjaciela Łazarza. Podziwiamy ten wielki cud uczyniony przez Jezusa.
Współczesny człowiek jednak zapomina o tym, że Chrystus nadal uzdrawia
i przywraca ludziom życie. Brak mu wiary w cuda, które dzieją się na
naszych oczach. Ludzie przecież wracają do zdrowia, nawracają się i
zaczynają inaczej żyć, a to są chyba najwspanialsze cuda Boże.
VI Niedziela Wielkiego Postu 31.03.1996r.
/Mt.26,14-27,66/
W Niedzielę Palmową, czytać będziemy
opis Męki Pańskiej według ewangelisty Mateusza. Trzymając w rękach
palmy, wyśpiewajmy Chrystusowi "Hosanna" i przygotujmy nasze
serca na tajemnice Wielkiego Tygodnia. Niech rozważanie męki i śmierci
Chrystusa wprowadzi nas w tajemnicę odkupienia.
|
|
OKRES WIELKIEGO POSTU
Wielki Post
stanowi okres 40-dniowego przygotowania do Świąt Wielkanocnych (Paschy),
trwający od Środy Popielcowej do Wielkiego Czwartku.
Pierwsze wzmianki o
przygotowywaniu się chrześcijan do Świąt Wielkanocnych pochodzą z II
wieku. Trwało ono jedynie dwa dni tj. piątek i sobotę poprzedzającą
Niedzielę Zmartwychwstania i stanowiło czas postu i żałoby po śmierci
Chrystusa. W III wieku czas przygotowania rozciągnięto na cały Wielki
Tydzień, a od IV wieku na 40 dni poprzedzających Wielkanoc. (Na wzór
Chrystusa, który po swoim chrzcie 40 dni pościł na pustyni). Ponieważ
jednak w niedziele nie poszczono, do liczby 40 dni faktycznego postu
dodano w VI wieku 4 dni przed I Niedzielą Wielkiego Postu i rozpoczynano
go w Środę Popielcową. W VI wieku powstał również okres tzw. przedpościa
obejmujący trzy niedziele poprzedzające Środę Popielcową: tzw.
Siedemdziesiątnicę, Sześćdziesiątnicę i Pięćdziesiątnicę,
nazywane w Polsce: Starozapustną, Mięsopustną i Zapustną. W okresie
przedpościa post nie obowiązywał, jedynie w liturgii okres ten miał
charakter pokutny (kolor szat fioletowy, pomijanie we Mszy śpiewu
"Gloria" i "Alleluja"). Po Soborze Watykańskim II
zniesiono okres przedpościa.
Popielec - środa przed I Niedzielą
Wielkiego Postu. Od VII wieku Popielec rozpoczyna okres 40-dniowego
przygotowania do Wielkanocy. W tym dniu wierni, którzy dopuścili się ciężkich
grzechów, rozpoczynali dawniej publiczną pokutę w Kościele. Pokutnicy
zakładali specjalną szatę pokutną, a głowy ich posypywano popiołem.
Wraz z zanikiem pokuty publicznej w Kościele, kapłani zaczęli posypywać
popiołem głowy wszystkich wiernych, a powszechną praktyką stało się
to w X wieku. Pierwsze świadectwa o święceniu popiołu sięgają XI
wieku. W XII wieku pojawił się przepis, aby popiół sporządzać
z gałązek palm poświęconych w roku poprzednim; praktyka ta trwa do dziś.
Gorzkie Żale - to nabożeństwo pasyjne, ułożone na przełomie
XVII i XVIII wieku przez OO. Misjonarzy przy kościele Św. Krzyża w
Warszawie. Śpiew Gorzkich Żalów zastąpił śpiewane przez chór w
czasie wielkopostnych nabożeństw popołudniowych, hymny łacińskie,
niezrozumiałe dla ludzi. Gorzkie Żale odznaczają się prostotą i
serdecznym współczuciem dla cierpień Jezusa i Maryi. Wyrażają żal za
grzechy, przyczynę Męki Pańskiej. Nastrój ten podkreśla prosta i
rzewna melodia. Są bardzo rozpowszechnione w Polsce i nie posiadają
swego odpowiednika poza naszymi granicami.
Droga Krzyżowa
jest nabożeństwem związanym z rozważaniem Męki Pańskiej. Swój początek
wzięło ono z rozpowszechnionego w średniowieczu pielgrzymowania do
Ziemi Świętej. W Jerozolimie szczególną czcią cieszył się Grób Pański
i Golgota, starano się jednak odtworzyć całą drogę, którą odbył
Jezus od skazania do śmierci. Burzliwe dzieje miasta zburzonego już w 70
r. po Chrystusie nie pozwoliły ustalić wszystkich szczegółów,
kierowano się miejscową tradycja. Tak powstały stacje upadków Pana
Jezusa pod krzyżem, spotkania z Matką Bożą i św. Weronika, o których
nie wspominają Ewangelie. Ostatecznie utrwaliła się liczba 14 stacji
drogi krzyżowej, oznaczonych na dzisiejszych uliczkach starego miasta
Jerozolimy kaplicami i kończącej się w Bazylice Grobu Pańskiego.
Zwyczaj zawieszania obrazów 14 stacji w kościołach i odprawiania przy
nich nabożeństwa Drogi Krzyżowej rozpowszechnili franciszkanie, którzy
w swoim duszpasterstwie starali się przybliżyć ludziom zbawcze owoce męki
i śmierci Pana Jezusa.
(VOS).
|